Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: roger

Blijf op de hoogte en volg roos en bianca

09 Juli 2012 | Vietnam, Hanoi

dag 3 hanoi

Vanochtend wederom weer even lekker uitgeslapen en na een lekker ontbijtje(bij het ontbijt staan allemaal kleine amuses van fruit en salade ,heel apart net kleine kunstwerkjes)op weg naar de Temple of Literature.
Deze tempel is ongeveer een half uurtje met de taxi rijden vanaf ons hotel,de taxi chauffeur stond in opdracht van het hotel alweer te trappelen voor de deur dus dat is allemaal lekker makkelijk .
Het weer word met de dag beter en de temperatuur begint al aardig richting het kookpunt te lopen dus het is even langzaam lopen geblazen om niet al te snel oververhit te raken.
Het tempelcomplex is behoorlijk groot en midden in de stad en helemaal omringd door een metershoge muur,het is een chinees orientaals uitziend complex.
Om de gebouwen zijn allerlei tuinen met vijvers en bonsai bomen,de tempels zijn
gebouwd in opdracht van een  monnik die onderwijs wilde geven aan de slecht bedeelde kinderen in Hanoi.
Tijdens ons bezoek wordt er door een japanse fotograaf aan papa gevraagd of hij voor de tempel wilde poseren met een Vietnamees rijsthoedje op,gekker moet het niet worden.
Na 2 uur te hebben rondgelopen gaan we verder naar de Hoa Lo gevangenis waar tijdens de oorlog amerikaanse gevangenen werden vastgehouden.
De gevangenis is behoorlijk gedateerd en hier wil je echt niet vastzitten in de kokende hitte.
Het is in de gevangenis een vrij lugubere gebeurtenis aangezien hier ook Vietnamezen werden geexecuteerd d.m.v. een guillotine(foto's van afgehakte hoofden enzo,gezellig ).
Toch hebben we hier alweer gauw een uur rondgelopen en werd het tijd voor de lunch.
Op zoek door de straatjes naar een geschikt restaurantje kwamen we een hele familie dikke vette ratten tegen die gewoon op straat uit de prullenbak zaten te eten(lichte paniek bij mama,lachen voor ons).
Na een lekkere lunch vlakbij het Operahouse weer in de taxi gesprongen op weg naar de overdekte markt in het oude centrum.
Op deze markt kan je werkelijk alles kopen wat je kan verzinnen(alleen geen airco,dus ontzettend benauwd)inclusief allerlei levende dieren van schildpadden tot kikkers en huisdieren.
Door al de uitgestalde etenswaren hangt er een behoorlijk penetrante lucht dus hier zijn we maar niet al te lang gebleven.
Buiten gekomen was de temperatuur behoorlijk opgelopen en hebben we besloten om even te chillen bij het meer dat zich midden in het oude centrum bevindt.
Inmiddels is het alweer aan het einde van de middag en tijd om naar de kamer te gaan en ons even op te frissen.
Op de kamer komt papa er achter dat hij al zijn e-mails kwijt is die op de Ipad stonden en dus moeten we hopen dat alles goed is aangekomen bij de hotels die we geboekt hebben.
Na bij een veel te duur Thais restaurant te hebben gegeten was het tijdgeworden om naar het Thang long waterpuppet theater te gaan
De kaartjes hiervoor hadden we 2 dagen geleden al gekocht en dat was een goede zet want het was compleet uitverkocht.
Papa moest weer even de nederlander uithangen door geen kaartje te kopen om te mogen filmen (maar toch doen haha).
Het theater zat vlak naast het thaise restaurant dus hiervoor hadden we geen taxi nodig.
Het theater was uiteraard weer lekker authentiek ,dus alles zag er aardig crappy uit en er hing een heerlijke muffe bioscooplucht,gelukkig was er wel airco die er gelijk voor zorgde dat het ook licht regende in het theater door het condens water dat van het plafond droop.
De show duurde ongeveer 1 uur en een kwartier en ging vergezeld door een Vietnamees kamerorkestje met allerlei jengelende instrumenten en zangeressen met zeer hoge piepstemmetjes,toch klonk het als geheel wel aardig alleen Saphira kreeg er een beetje slaap van.
Het theater bestaat uit een klein soort zwembadje waar achter een bamboe scherm ongeveer 7 a 8 mensen de poppen en andere attributen d.m.v. lange stokken bewegen.
Het verhaal wordt verteld in het Vietnamees dus dat was niet te echt te volgen maar  werd wel duidelijk door de poppen uitgebeeld(een lovestory en wat sprookjes achtig gedoe met draken en vissen).
Al met al hebben we toch weer wat cultuur gesnoven en ons zeer zeker goed vermaakt(en dat voor 3 euro per persoon).
Inmiddels was het alweer 21.15 en voor ons het moment om terug te lopen naar het hotel om ons voor te bereiden op het vertrek van morgenochtend naar Hue.
De afstand naar Hue is ongeveer 500 kilometer dus dat word weer met het vliegtuig.

• 10 Juli 2012 - 12:45

Bianca:

Goede vlucht morgen!

• 10 Juli 2012 - 13:55

Sophie:

Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal in Vietnam beleven.
    Goede vlucht naar Hue. En geef Fin en Saphira maar een dikke knuffel.
    Op naar het volgende avontuur.
    Groetjes uit een bewolkt Rotterdam
    Sophie en fam.

• 10 Juli 2012 - 15:37

Hilda Van De Korput.:

Als je nog eens een nieuwe baan zoekt is misschien verslaggever een optie? Groetjes Ma.