Mui ne - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu Mui ne - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu

Mui ne

Blijf op de hoogte en volg roos en bianca

25 Juli 2012 | Vietnam, Mui Ne

dag 18 Mui ne

Voor het eerst op onze reis hebben we maar besloten om een georganiseerde tour te doen in de omgeving van Mui ne omdat dat goedkoper was dan met een auto met prive chauffeur.
De tour die we geboekt hebben is tenslotte ook een prive tour omdat wij alleen met zijn vieren in zo'n ouderwetse open jeep met chauffeur worden rondgereden en dat voor maar 40 us dollar.
De tour zou ongeveer 4 a 5 uur in beslag nemen en begon op ons verzoek om 07.30 (anders om 05.00 ,om de zonsopgang te bekijken maar die gaat zonder ons ook wel op) .
Aangezien wij overgeschakeld zijn op slakkentempo waren we weer eens 15 minuten te laat in de lobby maar niet getreurd onze jeep met daarin de kleinzoon van Ho chi minh stond gewoon braaf op ons te wachten.
Onze eerste bestemming waren de "white sanddunes" en het lotus meer.
De trip hier naartoe was volgens de beschrijving ongeveer een uur rijden maar dit was waarschijnlijk een Vietnamees uur want na een winderige tocht(de jeep was helemaal open)van 40 minuten kwamen we al aan bij de "white sanddunes".
Dit was helaas een grote "touristtrap" waar de enige bedoeling was om touristen een ritje op een quad aan te smeren.(het gebied werd bij de ingang aangeprezen als ecogebied).
Op aandringen van de kinderen dit toch maar gedaan,de prijs die onze gids aan ons doorgaf was 400.00 dong terwijl er een 40 meter hoog bord stond met 300.00 dong (12 euro),ja daar trappen wij niet in dus doe maar gewoon 300.00 dong.
Iedereen mag hier gewoon op deze 250 cc quads rijden zonder helm(ook kinderen)dus dat is lekker veilig.
Na kort familieberaad hebben we besloten om er twee te huren,een voor papa met Saphira en een voor mama met Finley.
Na enig onwennig gedoe ging het rijden vrij gemakkelijk en volgens de gids mochten we door de duinen rijden waar we wilden,mama vond het sturen vrij zwaar dus even een wisseltruc en Finley was de bestuurder.
Na een paar rondjes besloot papa om de hoogste zandduin op te rijden maar boven aangekomen zag hij tot zijn grote schrik dat het over de top minstens 50 meter loodrecht naar beneden ging en dat dat echt levensgevaarlijk was dus met een scherpe bocht kon papa het gevaar gelukkig nog snel afwenden(ja gids bedankt voor de waarschuwing)en Finley inseinen dat hij zachtjes achteruit terug moest rijden de heuvel af.
Na nog een paar rondjes rijden hebben we mama afgezet zodat Finley nog even alleen kon scheuren en toen zaten onze twintig minuten erop.
Een van de de andere "hoogtepunten" hier was het lotusmeer maar dat bleek een met een waterslang aangelegde vijver te zijn (haha hoe bedoel je touristtrap).
Hier waren we dus alweer snel uit gekeken en dus maar op weg naar onze volgende bestemming de "Red sanddunes".
Deze duinen lagen vrij dicht bij onze eerste bestemming dus dat was gelukkig maar een kort ritje,
Ook dit was weer een "touristtrap" van jewelste want alles wat hier te zien was waren een paar duinen van rood zand waar een paar uitgekookte rotjong probeerden touristen geld afhandig te maken met een stuk plastic waarmee je zogenaamd van de duinen af kon glijden (moest je wel eerst door het mulle zand in de 35 graden omhoog klimmen)daar hadden wij geen trek in dus na 5 minuten waren we hier al weer weg.
De volgend stop zou een vissersdorp zijn maar die wilden we gelijk al skippen want dat weten we nou wel en de lucht begon ook aardig zwart te worden dus er kwam waarschijnlijk een hoosbui aan.
De laatste stop die we zouden maken was bij de zogenaamde "fairy stream"
en dat was eigenlijk de reden dat we deze hele tour geboekt hadden.
Aangekomen bij de "fairy stream" kwam het water met bakken uit de hemel en hebben we even koffie gedronken in een lokaal winkeltje tot de bui over was(10 minuten).
Eindelijk konden we beginnen aan ons hoogtepunt van de dag,na ongeveer 100 meter lopen werden we alweer opgewacht door de lokale pokkejong(die lopen heel de tijd ongevraagd met je mee en willen er daarna geld voor hebben)maar na een kleine toespraak van mama hebben ze denk ik de rest van de dag binnen zitten bibberen.
De Fairy stream is een smal 30 tot 40 centimeter diep riviertje(van bruin water) dat uit een 500 meter verderop gelegen waterval onstaat.
De bedoeling is om op je blote voeten door het riviertje te lopen(lekker warm en een zachte zandbodem),dit was inderdaad de moeite waard want dit riviertje loopt door een schitterende omgeving met rode en witte grillige rots/zandformaties en aan de andere kant van het riviertje een mooie tropische omgeving.
Onderweg kom je ook nog langs de volgende "touristtrap" te weten een struisvogelboerderij waar je een ritje kan maken op een struisvogel(dat is weer sollen met dieren dus dat slaan we over).
Finley en Saphira hadden het hier uitstekend naar hun zin want ze konden lekker door de warme rode blubber lopen en de zandduinen opklimmen en afspringen.
Na een tijdje lopen kwamen we eindelijk aan bij de waterval maar dit was een klein beetje een teleurstelling want hij was ongeveer 4 meter hoog en dat was het.
Maar ja niet getreurd we konden nog lekker een eindje terug lopen door het riviertje en de zon was al weer lekker aan het schijnen dus wat wil je nog meer.
Bij het begin van het riviertje stond de kleinzoon van Ho chi minh ons een beetje pissig op te wachten omdat we twee uur waren weggeweest terwijl de meeste touristen het volgens hem binnen een half uur al hadden gezien(niet zeiken we hebben je toch betaald!).
Inmiddels was het al rond half een geworden dus hebben we ons door de chauffeur bij een restaurant naast het hotel af laten zetten voor een lekker bakje Pho,waarna we de rest van de dag lekker op het strand hebben gelegen.
In de avond weer een lekkere indiaase curry gegeten en daarna allemaal snel naar bed want het was toch wel weer een hoop vermoeiend gedoe allemaal vandaag.

• 26 Juli 2012 - 18:19

Sophie:

Wat een avontuur weer, leuk om te lezen.

Groeten
    Sophie

• 26 Juli 2012 - 20:11

Bianca:

Haha geweldig wat een avontuur weer...
    De ene na de andere touristtrap hebben jullie overleefd :-)
    Maar de foto's (op facebook) lieten wel zien dat die Fairy Stream de moeite waard was.

Hier smelten we weg in Nederland, echt zomer. Heerlijk!
    Morgen mogen we nog 1 dag genieten van het lekkere weer want daarna krijgen we weer een Nederlandse regentijd geloof ik.

Groetjessss