Mui ne - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu Mui ne - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu

Mui ne

Blijf op de hoogte en volg roos en bianca

28 Juli 2012 | Vietnam, Mui Ne

dag 21 Mui ne

Na twee dagen niks anders doen dan luieren in het zonnetje beginnen we ons een beetje te vervelen dus voor vandaag maar weer een auto(met chauffeur,je mag hier niet zelf rijden)gehuurd om naar Takou mountain te gaan .
Op de top van Takou mountain(ongeveer 500 meter hoog) bevind zich de grootste liggende buddha van heel azie.
Takou mountain is ongeveer een uur rijden en de weg voert ons hoofdzakelijk langs dragonfruit (grote roze vrucht met spierwit vruchtvlees met kleine zwarte pitjes)farms en door het naast Mui ne gelegen stadje Phan thiet.
Phan thiet is een vrij groot stadje wat er in onze ogen erg leuk uit ziet want het is er een en al bedrijvigheid en er zitten tientallen kleine winkeltjes met allerlei producten voor de locals van wierook tot lijkkisten dus je kijkt er je ogen uit,helaas is dit stadje niet touristisch dus er zijn weinig hotels om te boeken.Hadden we dit eerder geweten dan hadden we hier nog wat kunnen slenteren,in dit meer authentieke stadje, i.p.v.met de taxi over de russische hotelstrip van Mui ne te rijden.
In  de haven van Phan thiet liggen tientallen blauw gekleurde vissers boten voorzien van grote halogeen lampen waar 's nachts mee gevist word.
Ook vind je hier nog allerlei ouderwetse monumenten met communistische taferelen(mannen met gebalde vuisten in de lucht voorzien van machinegeweren met daarnaast kinderen in school uniformen en vrouwen aan de arbeid) en ook veel reclame-achtige borden met dit soort voorstellingen.
Helaas hebben we geen tijd om hier rond te lopen dus verder maar richting Takou mountain.
Na een klein uurtje rijden komen we aan bij een aardig hoge berg die gehuld is in een vrij dikke mist(daar sta je dan in je zomerkleding).
De weg naar de ingang is wederom bezaait met de verkopers van  lokale rommel.
Na de entree te hebben betaald worden we met een soort van electrisch golfkarretje naar een kabelbaan gebracht die ons naar de top van de berg zal brengen.
De kabelbaan ziet er vrij gedateerd uit en er is geen personeel aanwezig om mensen in en uit te laten stappen, dus doe maar wat.
Omdat het nog vroeg is, is het nog niet zo druk maar toch kunnen die kleine gele rakkers(vooral de ouderen)het niet laten om proberen voor te dringen bij het instappen bij de kabelbaan(jammer voor hun is papa bijna twee keer zo groot dan dat zij zijn en hij duwt ze gewoon  terug naar de plek waar ze horen te wachten).
Na een zwabberend ritje van 5 minuten over een mooie tropische omgeving komen we aan boven op de berg waar de temperatuur zo rond de twintig graden is en waar we gelijk alweer aan onze favoriete bezigheid kunnen beginnen, te weten trappen lopen .
Papa heeft het trappen lopen wel gezien en gooit er samen met Saphira het slakken tempo  maar weer in, onderweg krijgen we weer het gebeuren dat Saphira weer moet gaan poseren maar die heeft daar echt geen zin meer in en na een paar lelijke blikken(daar is onze kleine tijger goed in) was dit voorlopig ook weer even over.
Na de eerste serie trappen kwamen we bij een tempeltje waar allerlei mensen volop aan het bidden waren en waar ook drie grote beelden van boedhistische goden stonden opgesteld ook was hier een behoorlijk grote tempel met pagode in aanbouw.
Na weer een serie van die k*ttrappen kwamen we eindelijk bij de liggende boedha aan die inderdaad de grootste  was  die wij tot nu toe hadden gezien (bijna 50 meter lang) na hier een 15 minuten te hebben rondgelopen zijn we weer begonnen aan de weg terug.
Na een klein half uurtje waren we weer terug beneden bij onze chauffeur die lekker lag te slapen in een hangmatje.
De weg terug naar Mui ne verliep lekker soepel en we waren precies op tijd terug voor de lunch bestaande uit noodlesoup en club sandwiches.
Al met al weer een hoop vermoeiend gedoe dus de rest van de dag maar weer chillen,in de middag moesten we een paar keer vluchtten naar het restaurant van het hotel om daar voor een tropisch buitje te schuilen maar dat hoort er hier een beetje bij en die buitjes zijn zo over.
Saphira zat vandaag niet zo heel erg lekker in haar vel en dat was jammer genoeg gelijk duidelijk voor de rest van gasten van het resort, want ze de begon haar broer lichtelijk in elkaar te rossen toen ze haar zin niet kreeg en begon daarbij gelijk te gillen als een mager speenvarken,na haar even op de kamer te hebben geparkeerd was dit gelukkig ook weer gauw over en hebben we de dag af gesloten met een heerlijke maaltijd bij onze favoriete indiaase curryboer Ganesh.

• 29 Juli 2012 - 11:39

Bianca:

Bijna 50 meter lang?! Past mooi hier achter op het grasveldje...
    Hoop dat jullie niet al te veel spierpijn gehad hebben van wéér zo veel trappen haha.

• 29 Juli 2012 - 19:17

Sophie:

Kijk lekker eten doen jullie, maar als ik zo lees komen jullie vast en zeker geen gram aan met al die trappen lopen.
    Sportief hoor, petje af. Denk dat ik ook maar eens zo'n reisje moet boeken hahaha.
    Sophie