dag 5 Polonnaruwa - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu dag 5 Polonnaruwa - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu

dag 5 Polonnaruwa

Blijf op de hoogte en volg roos en bianca

13 Augustus 2013 | Sri Lanka, Sigiriya

Voor de verandering hadden we de wekker deze dag om 06.00 uur gezet omdat de rit met de tuk-tuk naar de oude hoofstad(9e tot de 14e eeuw) van Sri lanka (Polonnaruwa) ongeveer 1,5 hr in beslag zou nemen .
De tuk-tuk driver was precies,zoals afgesproken om 07.00 hr in de lobby aanwezig zodat we ruimschoots op tijd in Polonaruwa aanwezig zouden zijn voordat de grote stroom toeristen aan zouden komen in Polonnaruwa.
De weg vanaf ons hotel in Sigiriya naar Polonnaruwa ging voor een groot deel dwars door het Kaudulla National park en beide zijden van de weg waren hier afgezet met schrikdraad zodat de olifanten en ander groot wild niet op de weg terecht kunnen komen,en hier en daar waren ook nog treehouses te vinden waarin je kan schuilen als er gevaar dreigt.
De rest van de weg naar Polonnaruwa was omgeven met bananenplantages en rijstvelden en was overwegend groen gekleurd door de tropische vegetatie.
Onderweg zagen we ook nog twee pas dood gereden grote honden liggen op de weg maar dat is niet zo gek want er lopen en liggen hier zoveel honden op de weg en de bussen rijden hier ontzettend hard dus dat is onvermijdelijk, maar het is een niet zo fijn gezicht(beter even de andere kant opkijken).
Na anderhalf uur kwamen we aan bij het museum van Pollonaruwa waar we een ticket moesten kopen om het hele gebied en het museum te mogen bezichtigen,de kaartjes waren wederom behoorlijk aan de prijs(25 us dollar en 12,5 us dollar voor kinderen) maar daar ben je als het goed is wel heel de dag voor onderweg.Finley was uiteraard bij de kassa pas twaalf jaar oud dus dat scheelde weer in de kosten.
Na een bezoekje aan het museum ,waar allerlei maquettes stonden opgesteld van de sites in Polonnaruwa,waren we klaar voor het bezichtigen van de sites.
De sites die we hebben bezichtigd bestonden uit grote stoepa's,bibliotheken,hospitaals,beeldenhuizen met Buddha's(tot 17 meter hoog),zwembaden en verschillende grote paleizen van diverse koningen van het oude Sri lanka en ook de tempel waar toendertijd de tand van Buddha werd bewaard (tegenwoordig word deze in Kandy bewaard).
De sites liggen verspreid over een zeer groot gebied en gelukkig werden wij hier rond gereden door onze tuk-tuk driver die uiteraard precies wist waar we wezen moesten en dat bespaarde ons een hoop geslenter onder de reeds brandende zon.
Na een site of drie begon Saphira te mekkeren over hoofdpijn en geen zin meer waardoor wij ook nog wat energie moesten steken in het oppeppen van onze kleine drama queen.
Op veel van de site's moest je je schoenen uitrekken en je schouders bedekken,
waardoor je met je blote voeten over het hete zand/steentjes moest strompelen(au),dit werd zeer goed in de gaten gehouden door allerlei geüniformeerde mannetjes met een fluitje die je tot in de tempels achtervolgden als je je niet aan de voorschriften hield.
Na een paar uur op de sites te hebben rondgelopen (het was reeds tegen 15.00 hr)waren we het allemaal wel een beetje zat en gelukkig was het toen ook de laatste site die we zouden bezoeken dus dat kwam mooi uit.
Op de terugweg naar het hotel kwamen we in het in het Kaudulla nationaal park verschillende dieren tegen waaronder olifanten,herten,pauwen,apen en ook nog een mangoose(groot soort fret die cobra's eet).
Bij aankomst in het hotel hebben we nog even bij het zwembad gezeten en hierna hebben we de koffers ingepakt(alleen de koffers dicht gedaan haha) omdat we morgenochtend vertrekken richting Kandy waar we de jaarlijkse optocht genaamd Perahera en de tempel van de tand gaan bezichtigen.