Dag 4 Golden tempel Dambulla - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu Dag 4 Golden tempel Dambulla - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu

Dag 4 Golden tempel Dambulla

Blijf op de hoogte en volg roos en bianca

12 Augustus 2013 | Sri Lanka, Sigiriya

Ja hoor en weer ging vandaag het luchtalarm om 06.15 hr af voor onze volgende trip.
Vandaag stond de Golden tempel met zijn 5 grotten op het menu.
Na een snel ontbijt hadden we een tuk-tuk geregeld die ons naar Dambulla zou brengen.
De trip met de tuk-tuk duurde ongeveer een half uur en ging dwars door de rijstvelden en de tropische omgeving van Sigiriya en wat andere kleine dorpjes. De dorpjes die we passeerden bestaan voornamelijk uit kleine winkeltjes met de dagelijkse benodigdheden en wat woonhuizen,dus niet echt de moeite waard om hier te stoppen.
Na een klein half uur klotsen en botsen in de tuk-tuk stapten we met een lichtelijke gehoor beschadiging (de motor van de tuk-tuk maakt een hoop herrie) uit bij de ingang van de golden tempel,net buiten Dambulla.
Omdat we vroeg vertrokken waren kwamen we hier weer als een van de eerste bezoekers aan en konden we rustig naar de kassa lopen om een kaartje te kopen.
Bij de kassa aangekomen was Finley ineens nog maar 12 jr oud en hoefden we alleen maar entree te betalen voor twee volwassenen(blijven toch Nederlanders).
De Golden tempel is gelegen op een vrij hoge berg dus we konden via de toegangspoort(die was uitgehakt in de rotsen) gelijk weer beginnen aan een behoorlijke klimpartij naar boven.
Na een kwartiertje naar boven te hebben gelopen kwamen we aan bij de ingang waar we onze schoenen moesten inleveren bij een klein oud mannetje die ze voor 25 roepie per paar(15 eurocent) met zijn leven zou bewaken.
De Golden tempel bestaat uit 5 grotten die in opdracht van een koning in de 1e eeuw v Chr. zijn ingericht en gedecoreerd.
In iedere grot zijn verschillende Hindoeïstische goden op de muren en plafonds afgebeeld en in een paar grotten zijn zeer grote liggende buddha's in de wanden uitgehakt.
De werkelijk duizenden fresco's op de plafonds zijn nog zeer goed intact en heel mooi van kleur.
Na een hier een uurtje te hebben rondgelopen kwam de stroom touristen weer op gang en vonden we het tijd om weer aan de afdaling naar beneden te beginnen.
Onderaan de berg bevind zich het Buddhistisch museum alwaar je alles over Buddhisme te weten kan komen en waar allerlei Buddha beelden vanuit heel de wereld stonden opgesteld .
Na ons bezoek aan het museum zijn we met de tuk-tuk naar Dambulla gegaan om daar nog even de sfeer op te snuiven van het dagelijkse leven in een Sri lankees stadje.
Na een korte wandeling en een drankje hebben we via een behulpzame politieagent een tuk-tuk naar ons hotel weten te scoren(een half uur voor 6 euro) waarvan de chauffeur een klein reisburootje bleek te hebben en konden we gelijk voor morgen vervoer regelen naar Polonaruwa.
De rest van de dag hebben we en beetje bij het zwembad liggen uitrusten(slapen).
Na het avondeten hadden we het plan om even buiten de hekken van het hotel een kleine wandeling te gaan maken,in het pikkedonker met zaklampen,maar na reeds 100 meter sloeg bij iedereen(behalve bij onze commando papa) de paniek al toe en kwam een bewaker van een ander hotel ons al achterna om te waarschuwen voor wilde olifanten.
Toch maar de goede raad opgevolgd en afgedropen naar onze kamer waar we wederom snel moeten gaan slapen want morgen moeten we nog vroeger opstaan voor de trip naar Polonaruwa.

• 14 Augustus 2013 - 12:19

Bianca:

Die mensen in die hotels zullen wel denken... gekke blanken die altijd bij dag en dauw op pad gaan! :)

Geweldige foto's weer, jullie hebben alweer mooie plekjes gezien!