dag 3 Sigiriya Lion-rock - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu dag 3 Sigiriya Lion-rock - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu

dag 3 Sigiriya Lion-rock

Blijf op de hoogte en volg roos en bianca

11 Augustus 2013 | Sri Lanka, Sigiriya

Vandaag ging om 06.15 hr de wekker af omdat we vroeg wilden beginnen aan onze eerste excursie in Sri lanka en wel naar de Lion-rock (waar we vanuit het hotel op uitkijken).
De Lion-rock steekt ongeveer 200 meter boven de jungle uit en bovenop deze rots ligt de Hemelburcht en de restanten van het paleis van koning Kasyapa die leefde in de 5e eeuw.
Na een lekker,het is gratis dus prop-je-vol ontbijt,zijn we met de tuk-tuk naar de rots gereden wat ongeveer 10 minuten in beslag nam,dus dat was lekker makkelijk en voor de 1,25 euro die het kostte hoefde je niet gaan lopen.
De tuk-tuk chauffeur was helemaal blij omdat wij de eerste klanten waren in zijn nieuwe tuk-tuk dus dat was al een goed begin van de dag voor hem en voor ons.
Aangekomen bij de ingang was het nog lekker rustig omdat het pas 07.30 hr was en er verder nog weinig touristen aanwezig waren.
De entree voor de rots en het nabij gelegen museum was behoorlijk aan de prijs(30 Us dollar voor volwassenen en 15 Us dollar voor kinderen) maar daarvoor mag je jezelf dan lekker in de brandende zon omhoog hijsen.
De weg naar de Lion-rock bestond uit een lang pad met aan beide kanten diepe vijvers vol met waterlelie's en verschillend trappen dwars door de rotsen.
Na ongeveer een kwartiertje lopen kwamen we aan bij de voet van de berg waar een stalen trap ons naar een grot leidden waar op de muur wandschilderingen waren te zien uit de tijd van koning Kasyapa.
De wandschilderingen waren nog heel goed intact en zelfs de originele kleuren waren zeer goed te zien.
Na de grot was het via een stalen loopplank langs de wand nog een klein stukje naar het eerste plateau waar de trap, door de leeuwenpoort(alleen de poten hiervan zijn nog over),naar het hoogste plateau begon.
Langs de trap naar het hoogste plateau hingen verschillende grote nesten vol met hoornaars(extreem grote wespen) en werden we geadviseerd d.m.v. borden om geen herrie te maken,om de dieren niet te storen omdat ze anders kunnen aanvallen(gezellig).
De trap naar boven is zeer steil en mensen met hoogtevrees word aangeraden om beneden te blijven(dat maakt het allemaal wel extra spannend).
Na 10 minuten puffen(zachtjes)en zweten kwamen we eindelijk op het hoogste plateau aan waar we een schitterend uitzicht hadden over heel de omgeving van Sigiriya.
Gelukkig stond er boven op de berg een behoorlijk harde wind dus dat gaf wel een lekkere verkoeling na de klimpartij naar boven.
Boven op de berg zijn nog verschillende waterreservoirs,een zwembad en restanten van het paleis van koning Kasyapa te zien.
Na een tijdje te hebben rondgelopen begon het al behoorlijk druk te worden en besloten we om te gaan beginnen aan de tocht terug naar beneden.
De tocht naar beneden ging aanzienlijk sneller en in een mum van tijd stonden we alweer onder aan de berg waar we even een koud drankje hebben gedronken.
Na de korte break zijn we door de tuinen van de koning naar het museum gelopen waar we nog even een film hebben gekeken hoe het paleis op de berg er oorspronkelijk heeft uit gezien(ook de kinderen vonden het interessant).
De rest van het museum bestond uit spullen die gevonden waren op en nabij de Lion-rock.
Na het bezoek aan het museum zijn we in de eerste de beste tuk-tuk gesprongen en hebben we de rest van de middag doorgebracht bij het zwembad van het hotel(ff lekker chillen).
Na ons 's avonds weer even lekker te hebben volgepropt met de lokale curry's zijn we vroeg naar bed gegaan omdat we de volgende dag weer om 06.15 hr moesten opstaan voor onze volgende excursie naar de Golden Temple in Dambulla.