dag 5 Ourika vallei - Reisverslag uit Ourika, Marokko van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu dag 5 Ourika vallei - Reisverslag uit Ourika, Marokko van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu

dag 5 Ourika vallei

Blijf op de hoogte en volg roos en bianca

04 Mei 2013 | Marokko, Ourika

De wekkers die we vandaag om 07.15 hadden gezet, omdat we vroeg worden opgehaald voor de excursie naar de Ourika vallei, waren eigenlijk niet nodig.
Omdat Finley gisteravond bij het dicht doen van de gordijnen de complete vitrage en overgordijnen over een lengte van ongeveer 3 meter lang compleet uit het plafond trok en wij daardoor geen gordijnen meer hadden en we met zonsopgang om 06.00 gelijk wakker waren.
We hebben voor het eerst in ons reizigers bestaan een georganiseerde trip geboekt(het verkeer is te hectisch en iedereen stuurt je de verkeerde kant op),
de trip gaat naar de Ourika vallei waar we van plan zijn om door het Atlas gebergte te gaan hiken en de zeven watervallen te bezichtigen .
We worden om 09.00 hr deze morgen opgehaald door ali baba met zijn minivan(plus 6 andere lotgenoten),gelukkig komt hij wel op tijd en kunnen we aan onze trip beginnen.
De reis duurt volgens Fatima van het reisburo ongeveer een uur en daarna kunnen we de hele dag doorbrengen in de Ourika vallei.
Na een klein half uurtje rijden stopt de chauffeur bij een winkel langs de weg waar we volgens hem mooie foto's kunnen maken op het dakterras(ja tuurlijk),
toch maar even een kijkje genomen op het terras en het uitzicht stelde uiteraard niets voor maar of we mischien iets "leuks" wilde kopen in de bijgelegen winkel,dit is dus touristtrap nr.1.
Na een kwartier vervolgen wij onze weg richting de Ourikavallei (hopelijk).
Ongeveer een kleine 10 minuten later stopt de chauffeur langs de kant van de weg waar we ongevraagd een berberdorpje gaan bezichtigen en we kunnen zien hoe Argan olie (schijnt een medicijn te zijn tegen alle ziektes die bestaan hahaha)door de aanwezige Berber vrouwen word gemaakt(en waar de Marokkaanse mannen uit hun neus lopen te vreten) dit is dus touristtrap nr.2.
Na enig oponthoud vervolgen we onze weg richting de Ourika vallei en na ongeveer 45 minuten komen we gelukkig aan bij de vallei waar ongeveer 500
restaurants zitten met overal blerrende runners om je naar binnen te trekken(gezellig).
Onze chauffeur rijd linea recta naar het door zijn vriendjes gerunde restaurant alwaar hij ons naar boven probeert te duwen en waar we een "heerlijke" lunch mogen nuttigen voor ongeveer 20 euro p.p. (touristtrap nr.3) ,hier trappen wij niet in en we laten de rest van de groep achter om ons eigen plan te trekken.
Volgens de chauffeur blijven we hier een uur hangen om dan verder te gaan met een gids naar de zeven watervallen van de Ourika vallei.
Hierop besluiten wij om zelf een restaurantje uit te kiezen om wat te eten,na wat restaurantjes te zijn langs gelopen vinden we een redelijk "leuk" uitziend restaurant waar we na het vragen van de menukaart een kaart krijgen met daarop alleen complete menu's voor ongeveer 20 euro p.p.,na enig aandringen word er een andere menukaart te voorschijn getoverd waarvan je a la carte kan bestellen,de prijzen op deze kaart zijn wederom belachelijk voor wat er geboden word en we besluiten door te lopen,na 50 meter te hebben gelopen komt de ober ons achterna rennen met menukaart nr.3 waarop de gerechten voor de normale prijs worden aangeboden(touristtrap nr.4)hierop besluiten we om alleen even wat te drinken bij dit "leuke" restaurant(tot ongenoegen van Ali de ober).
Na ons bezoek aan het restaurant lopen we terug naar de minivan om op de rest van de groep te wachten om verder te gaan naar de vallei,na een klein half uur wachten komt de groep met de chauffeur uit het
restaurant en zijn we er klaar voor om verder te gaan.
Tot onze stomme verbazing zegt de chauffeur dat we al op onze eindbestemming zijn(gvd zitten we hier voor niks te wachten) en dat hij voor ons een gids gaat regelen(dat willen wij helemaal niet)touristtrap nr.5,hierop besluiten wij zelf maar op zoek te gaan naar de zevenwatervallen.
Volgen tripadvisor wijst de weg naar de watervallen zich vanzelf en beginnen we met het aflopen van de enige weg die er is(ondertussen word er om de 5 meter gevraagd of we een gids willen,niet dus).
De omgeving waar we lopen is gelukkig wel mooi om te zien met zijn snel stromende beekjes en houten bruggen over het water,alleen zijn we veels te koud gekleed(volgens Fatima van het reisburo was het in de bergen dezelfde temperatuur als in Marrakech,niet dus).
Na drie kwartier over geitenpaadjes te hebben gelopen beginnen we al aardig te verzuren en is het eind nog lang niet in zicht en besluiten we na enig familieberaad om terug te gaan naar beneden omdat we ook een beetje bang zijn dat onze chauffeur er zonder ons vandoor gaat naar Marrakech.
Na een klein half uur over beekjes springen en over de rotsen te zijn geklauterd komen we weer beneden aan in de vallei waar we na enig zoeken gelukkig de minivan met chauffeur terug vinden.
De rest van de groep zit al te wachten in de minivan voor de terugweg naar Marrakech en hebben helemaal niets gezien van de vallei(hahaha).
Op de terugweg word er door Ali de chauffeur gelukkig niet gestopt en rijd hij in 1 keer door naar Marrakech waar hij iedereen probeert te dumpen op het Djemaa El Fna plein (breng ons maar lekker naar het hotel Ali).
Aangekomen op onze kamer liggen de gordijnen nog steeds op de grond en gaan we weer naar de lobby waar Ali de lamlul achter de balie net doet alsof hij van niks weet(hebben het toch echt vanochtend duidelijk bij hem gemeld) na enig aandringen bij de manager komen er twee Marokkaanse klusjesmannen die de gordijnen weer terughangen(was dat nou zo moeilijk stelletje lamlullen)
Al met al is dit niet de dag geworden die wij voor ogen hadden maar goed de zon schijnt en we hebben weer wat meegemaakt.
In de avond hebben we wel weer lekker gegeten op het dakterras van een leuk restaurant bij het Djemaa El Fna plein.

• 01 Februari 2014 - 11:51

Sean:

Ben zowat heel de wereld afgereisd inc ourika watervallen en vindt het spijtig te lezen dat men wellicht door eigen toedoen ook van zulke prachtige bestemmingen niet kan genieten. Als je naar landen als morocco reist moet je je goed voorbereiden en met een heel andere mindset er heen gaan. Als je daar niet mee om kan gaan dan is het beter in Marrakech te blijven of een resort te pakken en liggen zonnen.

Ik raad iedereen die dit stukje frustratie leest verder te zoeken naar reviews van mensen die het wel op de juiste manier hebben gedaan en er goed voorbereid heen te gaan.

Simpel voorbeeld: je gaat naar watervallenin de hoog atlas!!!! Heb je nou echt een iemand nodig om je te vertellen dat het daar kouder gaat zijn !!! Of dat het eten veel duurder!!! Met een beetje gezond boerenverstand komt men heel ver en bespaart zich een hoop frustratie

• 01 Februari 2014 - 16:10

Roos En Bianca Van De Korput:

weet niet wat jij bedoelt met eigen toedoen maar ik heb genoeg gereisd over de hele wereld om te weten wanneer mensen er alleen maar op uit zijn om je portemonnee lichter te maken.
    Tuurlijk is het daar prachtig alleen een beetje jammer dat iedereen je probeert te belazeren.
    Misschien helpt het inderdaad als je er vanuit gaat dat de mensen onvriendelijk zijn,maar daarvoor hoef je daar toch niet in mee te gaan .
    Ben in genoeg landen geweest om het te herkennen wanneer mensen wel of niet alleen maar op je geld uit zijn.
    Dat het daar koud was wisten we van te voren en heb je ons niet over horen klagen.
    En als jij er tevreden mee ben dat je voor slecht voedsel een prijs moet betalen die belachelijk is ,dan is dat jouw keus maar niet de onze.
    wij stellen ons liever op als een kritische reiziger dan als een sukkel die overal mee instemd omdat de omgeving zo mooi is.
    weet niet wat je met boerenverstand bedoeld.