dag 7 Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu dag 7 Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu

dag 7 Marrakech

Blijf op de hoogte en volg roos en bianca

06 Mei 2013 | Marokko, Marrakesh

Bij het opstaan vanmorgen (08.00 hr) is de zon alweer lekker aan het schijnen en de temperatuur word met de dag hoger in Marrakech wat wij allemaal zeer op prijs stellen.
Het plan is om vandaag een bezoek te gaan brengen aan het Grote paleis van Hassan de tweede en de nabij gelegen joodse wijk.
Na een lekker ontbijt besluiten we om en taxi te nemen voor het hotel,de chauffeur probeert uiteraard weer om voor een belachelijk hoge prijs ons in zijn taxi te krijgen (waar zijn de taxi's met meters?),na enig onderhandelen gaan we voor de helft van de eerst genoemde prijs richting het paleis.
Uiteraard begint Ali de taxichauffeur na 5 meter alweer te mekkeren over de mooie rondritten die hij in de aanbieding heeft maar gelukkig begrijpt hij nadat papa 35 keer nee heeft gezegd dat we alleen naar het Grote paleis willen.
Aangekomen bij het Grote paleis treffen we een grote verlaten binnenplaats aan waar buiten ons alleen nog twee verdwaalde touristen rondlopen.
Op tripadvisor hadden we gelezen dat de entree slechts 10 dirham(1 euro) p.p. zou zijn maar hier aangekomen blijkt dat het helemaal niet mogelijk is om het paleis van binnen te bezichtigen.
Na enig overleg dan maar gelijk door naar de joodse wijk waar wij de synagoge willen bezoeken(en een broodje falafel willen eten).
De joodse wijk ligt gelijk tegen het Grote paleis aan en dus hoeven we niet met Ali de taxichauffeur hier naar toe te rijden.
Aangekomen bij de wijk blijkt ook dat deze wijk exact hetzelfde eruit ziet als alle andere plekken waar wij al geweest zijn en ook hier worden wij weer door de ronlopende Ali's allerlei kanten opgestuurd (behalve de goede).
De stemming begint al weer lichtelijk te dalen en hierop besluiten we om maar een beetje te gaan rondlopen in de nabij gelegen kasbah waar op het eerste oog de locals zelf hun inkopen doen en ook wonen.
De kasbah lijkt een beetje op het Beirut uit de jaren 80 van de vorige eeuw(half afgebouwde huizen en het uiterlijk van een oorlogsgebied) maar hier word je niet lastig gevallen door de locals en kun je gewoon ontspannen rondlopen.
Overal vind je winkeltjes voor de dagelijkse benodigdheden gemengd met winkeltjes met de gebruikelijke nepartikelen(horloges,beats by dr.Dre enz),
het prijsniveau is hier ongeveer drie keer zo laag als in het centrum alleen hebben we gisteravond geen geld kunnen wisselen dus moeten we op ons weinige Marokkaanse geld letten anders kunnen we het hele stuk naar het hotel terug gaan lopen i.p.v met de taxi.
De mensen in de kasbah zijn ook een stuk vriendelijker dan in het centrum en we hebben zowaar een paar mensen gezien die ons vriendelijk groeten zonder dat ze gelijk je geld uit je zak wilden kloppen.
Na een tijdje hier te hebben rondgelopen en een lekker ijsje te hebben gegeten is de temperatuur behoorlijk gestegen en besluiten we een taxi terug naar het hotel te nemen (het is inmiddels alweer bijna 13.00 hr).
De kleine taxi's in de kasbah mogen slechts 3 personen per keer meenemen en dus zijn we verplicht om twee taxi's terug te nemen naar het hotel.
De taxichauffeurs hier hebben een heel andere insteek dan de chauffeurs bij het centrum en na enig onderhandelen brengen ze ons met twee taxi's, voor bijna dezelfde prijs als 1 taxi bij het centrum ,terug naar het hotel(zonder te zeuren over eventuele rondritten).
De rest van de dag hadden we vrij af(haha)en hebben we weer gewerkt aan onze kleur bij het zwembad.
In de avond hebben we een heerlijke authentieke Marokkaanse maaltijd genomen(pizza)bij ons favoriete restaurant.
Na de maaltijd was de temperatuur nog steeds hoog en zijn we nog even over het Djemaa El Fna plein gelopen waar het zeer druk was(ook de locals zijn vrij op zondag).
Na het aanschaffen van wat prullaria en een rondje langs de restaurantjes op het plein met schapenkoppen en slakken(gatverdamme) zijn we allemaal vermoeid en gaan we terug naar het hotel voor onze nodige nachtrust.