Dag 7 Pinnawela - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu Dag 7 Pinnawela - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van roos en bianca korput - WaarBenJij.nu

Dag 7 Pinnawela

Blijf op de hoogte en volg roos en bianca

16 Augustus 2013 | Sri Lanka, Kandy

Gisteravond kwamen we toen we op zoek waren naar een tuk-tuk, om terug te gaan van het Perahera festival naar het hotel,een man tegen die allerlei dagtripjes aanbood met zijn minivan voor een prijs die ongeveer een derde was van de prijs die ons werd aangeboden in ons hotel.
Wij als echte Nederlanders hadden hier wel oren naar en met hem hebben we afgesproken dat hij ons de volgende dag naar Pinnawela zou brengen om het olifanten weeshuis te gaan bezoeken.
We hadden om tien uur met hem afgesproken omdat we dan op tijd bij het olifantenweeshuis zouden zijn om het voeden van de jonge olifanten te kunnen zien(je mag ze zelf met de hand een melkfles geven).
Een klein kwartiertje te laat kwam hij gelukkig toch opdagen en konden we op weg naar Pinnawela.
De rit naar Pinnawela duurde ongeveer 1.15 hr en ging dwars door de stad Kandy en de bergen rondom deze stad.
Onderweg zijn we nog even bij een theefabriek(ander woord voor touristtrap) gestopt waar we in een record tijd door een fabriek werden rondgeleid waar de thee van het de omliggende plantages werd verwerkt tot de thee die je kan kopen in de bijbehorende winkel.
Het bezoek en de rondleiding door de fabriek is gratis,net zoals het kopje welkomst thee, de hele opzet van dit gebeuren is bedoeld om toeristen thee te verkopen in hele kleine verpakkingen voor een veel te hoge prijs.
Wij als doorgewinterde travellers hebben dit al eerder meegemaakt en trappen hier niet meer in(de thee kan je hier ook gewoon in de supermarkt kopen voor een normale prijs) dus na een bedankje van onze kant, voor de rondleiding en het kopje welkomst thee, zijn we weer ingestapt in de minivan om onze reis naar Pinnawela te vervolgen.
Rond twaalf uur kwamen we aan bij het olifantenweeshuis waar het behoorlijk was veranderd sinds ons bezoek van 15 jaar geleden(alles is nu ook een stuk commerciëler geworden).
Het terrein was nog steeds hetzelfde terrein maar nu waren er overal nieuwe gebouwen en verblijven voor de olifanten gebouwd.
Op de grote vlakte liepen ongeveer 40 olifanten en in de bijgebouwen stonden ook nog verschillende olifanten (voornamelijk jonge olifantjes).
Je kon bij de kassa extra tickets kopen voor het voeden met fruit van een paar grote olifanten en je kon ook extra kaartjes kopen voor het voeden van de allerkleinste olifanten met een fles melk(lang leve de commercie).
Na een tijdje te hebben rondgelopen bij de kudde op de vlakte was het tijd om de kleine olifantjes te voeden met een fles melk,bij de voederplaats stonden behoorlijk wat mensen te dringen om de olifantjes te kunnen voeden en dit kwam een allemaal een beetje commercieel over maar voor de kinderen was dit wel leuk om een keer mee te maken.Het uiteindelijke doel van het weeshuis is om de olifanten weer terug te brengen naar hun originele leefomgeving maar in de praktijk blijkt dat dit niet meer lukt omdat de olifanten verleerd zijn om voor zichzelf te zorgen en worden ze verkocht aan dierentuinen over heel de wereld of eindigen ze als tempelolifant(beetje dubieus allemaal).
Na het voeden van de olifanten zijn we naar de bijgelegen rivier gelopen om even te lunchen en te wachten op de hele kudde olifanten die vanaf de vlakte dwars door het dorp worden geleid om te kunnen baden in de rivier.
Ook hier heeft de commercie reeds toegeslagen en zijn de prijzen in de winkels en restaurantjes sky-high.
Na een tijdje in het restaurant te hebben gewacht hoorden we in de verte een sirene als teken dat de kudde er aankwam.
De kudde kwam inderdaad in een behoorlijke tempo door de straat heen gedenderd en dit was een behoorlijk indrukwekkend gezicht(waren toch wel een stuk of veertig olifanten).
We hebben vanaf ons tafeltje in het restaurant ongeveer een uurtje zitten kijken hoe de olifanten door de rivier liepen te banjeren en daarna zijn we begonnen aan de terug reis naar Kandy.
Op de weg terug naar Kandy probeerde onze chauffeur ons nog even een bezoekje aan een spice-garden aan te smeren maar dit is op dezelfde basis als de theefabriek(gratis rondleiding,drankje en daarna kan je te dure gemixte kruiden kopen) dus dit hebben we vriendelijk afgeslagen.
Rond vieren waren we weer terug in ons hotel alwaar we nog even bij het zwembad hebben uitgerust voordat we naar het centrum van Kandy zijn gegaan voor het avondeten.
Helaas zijn de restaurants in Kandy niet echt van een goede kwaliteit en door de drukte kwamen we weer in een crappy restaurant terecht waar de keuze zeer beperkt was en we uiteindelijk een soort nassi met kippenbotten hebben gegeten.
Gelukkig was de optocht van het Perahera festival nog net niet begonnen en konden we al zigzaggend door de menigte op weg naar de tuk-tuk standplaats om rechtstreeks naar het hotel te gaan om lekker te gaan slapen omdat het toch allemaal wel weer vermoeiend was.
Morgen staat er een bezoek gepland aan de tempel van de tand(waar de tand van Buddha word bewaard)waar we vroeg heen moeten omdat het daar ontzettend druk schijnt te zijn.

• 18 Augustus 2013 - 00:06

Mirella:

Hai, laat morgen gelijk de foto's van de olifanten aan Giovanni zien. Dat zal hij wel helemaal geweldig vinden. Hij vond die wilde olifant bij het hotel maar saai zo alleen. Kijken of dit er wel genoeg zijn! Lijkt me erg leuk om te zien! Toedeloetje maar weer!!!!

• 18 Augustus 2013 - 21:27

Mirella:

Reactie van Giovanni: Wauwie! Dat zijn er veel! De hoeveelheid was hij nu wel tevreden mee! Moest de foto's wel even een paar keer zien! Groetjes!!!